Verdens Bedste Nyheder skaber håb

Den nyhedsmail, som jeg er allermest glad for at læse hver uge, kommer fra Verdens Bedste Nyheder. Sammen med de gode nyheder, som Verdens Bedste Nyheder fortæller, så gør de et fantastisk arbejde med at udbrede kendskabet til FN’s verdensmål.

Derfor har jeg portrætteret Verdens Bedste Nyheder. For virksomheder, der ønsker at arbejde med verdensmålene er Verdens Bedste Nyheders hjemmeside, nemlig et rigtig godt sted at starte.

Verdens Bedste Nyheder er et uafhængigt medie, der fortæller om fremskridt og løsninger på verdens udfordringer – specielt med fokus på udviklingslandene. De tager udgangspunkt i FN’s verdensmål. Derfor kan man på deres hjemmeside finde en dansk version af alle 17 mål samt de 169 delmål. Du kan også downloade verdensmålenes logoer.

Kampagner og årlig morgenevent

Ud over at fortælle de gode historier, afholder Verdens Bedste Nyheder hvert år kampagner, workshops og events i samarbejde med nogle af sine partnere.

Desuden afholder de hvert år et morgenevent den anden fredag i september, hvor politikere og ildsjæle fra organisationer og virksomheder uddeler en fysisk avis med Verdens Bedste Nyheder rundt i hele landet.

Hvorfor fortælle de gode nyheder?

Verdens Bedste Nyheder opstod som en oplysningskampagne i 2010, fordi adskillige undersøgelser viste, at danskerne ikke kendte til den globale udvikling. Deres opfattelse var ofte fejlagtig og mange troede, at verden så ud som for 20 år siden.

Verdens Bedste Nyheders formål har siden dengang været at fortælle konstruktive og nuancerede historier om, hvordan verden udvikler sig i en positiv retning. Det skaber nemlig motivation og håb for handling.

Ca. hver 4. kender til Verdens Bedste Nyheder

Da jeg spørger Sophie Rytter, redaktør og medieansvarlig hos Verdens Bedste Nyheder, hvilken effekt deres gode nyheder har, fortæller hun mig, at ca. 1/4 af danskerne har hørt om Verdens Bedste Nyheder i dag. Desuden er alle anmeldelser på deres Facebookside positive (4,8 ud af 5). Folk er altså glade for at læse om andet end død og ødelæggelse.

Verdens Bedste Nyheder kampagne 2016, vi elsker verdensmålene. Foto: Malte Kristiansen/Verdens Bedste Nyheder

Skepsis, når nyhederne er positive

En pudsig udfordring, som Verdens Bedste Nyheder møder, er skepsis. Der er en tendens til, at folk ikke helt tror på de nyheder, der er positive. De er altså mere skeptiske, end når de hører de dårlige nyheder.

Ambition om at blive internationale

Verdens Bedste Nyheder har allerede spredt sig til Holland, Norge, Irland og Finland. Men drømmen er at sprede de positive fortællinger til andre kontinenter og derved blive endnu mere internationale. “Vi vil gerne meget mere og bredere ud”, forklarer Sophie Rytter. Udfordringen er, at de mangler ressourcer til at vokse sig større.

Husk at alle kan bidrage

Som afslutning på interviewet med Sophie Rytter spørger jeg, om hun har et godt råd til virksomheder, som ønsker at arbejde med verdensmålene. Her understreger hun, at de 17 verdensmål som FN’s medlemslande har vedtaget er meget ambitiøse. Hvis det skal lykkes at realisere dem inden 2030, er det vigtigt at alle sektorer bidrager.

Hun tilføjer, at uanset hvilken virksomhed, man er, så kan man bidrage til verdensmålene på den ene eller anden måde.

Tusind tak til Sophie Rytter, redaktør og medieansvarlig hos Verdens Bedste Nyheder,  for at lade sig interviewe til min blog.

Og tak til Verdens Bedste Nyheder for at udbrede kendskabet til verdensmålene og de fremskridt der hele tiden sker i verden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *