Social Foodies – hjælp til småbønderne i Afrika

Mit første kendskab til Social Foodies var da jeg skulle indløse min fødselsdagsgave fra min veninde Anne. Hun havde  inviteret mig på flødebollekursus hos Social Foodies. Ud over et virkelig godt flødebollekursus, var det fantastisk at vide, at vi var havnet hos en virksomhed, som er udsprunget af ønsket om at tage et større socialt ansvar.

Thor Thorøe er manden bag Social Foodies. Læs hvordan han har skabt en forretning, der samtidig med at lave vildt lækre produkter, gør levevilkårene bedre for mange fattige afrikanere.

Sådan så det ud, da vi lavede vores egne flødeboller.

Social Foodies har syv butikker i Danmark, hvor de bl.a. sælger de lækreste flødeboller, müslibarer, chokoladebrud, boller, is og meget mere. Men Social Foodies sælger ikke bare alle disse lækre sager for at tjene penge. De gør det for at hjælpe de fattigste bønder i Afrika med øget indtjening og faglig sparring, så de for eksempel har penge til at sende deres børn i skole.

Startede med Why

Det hele begyndte i Uganda:

“Da jeg var i Uganda i slut 00’erne, så jeg en højgravid kvinde komme gående. Hun slæbte på noget træ, som hun skulle sælge på det lokale marked. Nogle timer senere kom kvinden gående tilbage igen. Nu bar hun på en sæk med varer, hun havde købt, og så havde hun også lige født. Hun gik altså med en nyfødt og en sæk på en strækning på 3-4 km, der gik op ad bakke.  Jeg var imponeret af hendes sejhed. Og jeg vidste bare, at jeg var landet i mit rette element – at købe råvarerne direkte”, fortæller Thor.

På det tidspunkt var Thor medejer af Paradis Is, som han havde været med til at stifte. Men da hans kompagnoner ikke var med på idéen om at differentiere sig yderligere ved at tage et større socialt ansvar, solgte han sin andel.

Det var hans tydelige why, der var bestemmende for opstart af Social Foodies:

“Vi hjælper småbønderne i Afrika ved at købe råvarerne hos dem. Jo flere af vores produkter, I køber, des mere kan vi  hjælpe.”

Hjælp til småbønder har kæmpe impact

Før Thor stiftede Social Foodies, var han med til at grundlægge chokoladefabrikken Cocoafair i Sydafrika. Han hjalp også med at udvide et mejeri i Mozambique.

“Det er ofte tilfældigheder, der gør det”, forklarer Thor, da jeg spørger, hvordan han lige blev involveret i at dele køer ud og lave et mejeri i Mozambique.

Thor mødte en mand i Mozambique, som havde et lille ostemejeri. Han ville gerne udvide. Thor tilbød ham sin hjælp. US Aid var allerede ved at dele køer ud i området, og Thor m.fl. hjalp med at uddanne småbønderne. Uddeling af køer og udvidelse af mejeriet havde en kæmpe impact på lokalområdet:

  • 250 farmere oplevede fra 2010-2012 mellem 700-2000 % øget indtjening.
  • Udvidelse af mejeriet skabte 80 arbejdspladser.
  • 100 personer fik job som sælgere af mejeriets produkter – yoghurt og ost.
  • Befolkningen begyndte at spise mere yoghurt i stedet for at drikke sodavand, hvilket var meget sundere og mere næringsrigt.

Kvinden bag logoet

På Social Foodies hjemmeside kan man også læse om Zuki, som er kvinden på logoet. Hun begyndte som rengøringsdame på chokoladefabrikken i Sydafrika og har i dag arbejdet sig op til at være chef for den finere chokoladeproduktion.

Zuki kvinden bag logoet samt Social Foodies logo. Kilde: Social Foodies

Flere projekter i Afrika

Ud over deres egen chokoladeproduktion i Sydafrika, er Social Foodies blandt andet også involveret i følgende projekter i Afrika:

  • Vanilje fra Uganda.
  • Chiafrø og andre afrikanske afgrøder fra Kenya.
  • Økologisk skovhonning fra Zambia.
  • Bæredygtig kaffe fra Uganda.

Desuden leverer Social Foodies chokolade til Afrikakurven – et samarbejde med NGUVU, som jeg beskrev i låge #3.

Læs mere om projekterne.

Socialt ansvar – også i Danmark

I Danmark støtter Social Foodies også på flere forskellige måder:

  • På det lukkede værested i Ishøj, Thorshøjgård pakker de bl.a. nødder i flotte dåser til Social Foodies.

 

  • De har flere gange fungeret som støttebræt tilbage til arbejdsmarkedet for fx stressramte.

 

  • Engang var der en 8-årig dreng, der søgte job hos dem. Han var blevet smidt ud af skolen, fordi han ikke passede ind i det almindelige skolesystem. I 1,5 måned tog Social Foodies ham ind. Han var så vild med sin arbejds-t-shirt, at hans mor måtte spørge, om de måtte får en ekstra. For han ville ikke tage den af igen. Begge forældre var lykkelige. Og drengen var lykkelig over at kunne være nyttig og samtidig få ros for sit arbejde, mens han ventede på en plads på en institution, hvor han ville få det bedre.

 

  • I øjeblikket hjælper Social Foodies Husi, som flygtede fra Uganda til Danmark pga. borgerkrigen. Husi ejer HM Foods, som importer frisk frugt fra Uganda. Social Foodies køber allerede frugt af Husi. Samtidig hjælper de ham med at vækste sin butik, så flere fremover kan købe lækre friske frugter fra ham i Torvehallerne.

Ud over alle projekterne forsøger Social Foodies også at være så bæredygtige som muligt når det fx gælder deres emballage, energiforbrug i butikkerne m.m.

Social Foodies bidrager til følgende verdensmål

Menneskelig værdighed og stolthed

Thor nævner noget utrolig vigtigt, da jeg spørger ham, hvilke resultater Social Foodies skaber:

Ud over at skabe arbejdspladser til nogle af de fattigste bønder i Afrika, frembringer Social Foodies værdighed og stolthed hos bønderne. Fx stolthed over, at bonden selv har råd til at sende sine børn i skole.

Blandt medarbejderne i Danmark oplever Thor også stolthed. Dem der har været ansat fra starten, fra de var 15 år, og som i dag er over 18 år, de er stort set alle sammen stadig ansat. Det er helt sikkert et tegn på, at Social Foodies er en god start på arbejdsmarkedet for de unge.

Hvordan bliver vi mere relevante?

Social Foodies’ største udfordring er ifølge Thor at være relevante nok for forbrugerne. For jo mere de sælger, des flere projekter kan de støtte i Afrika.

Målet er at blive en destination i stedet for et stop på vejen. Flere skal kende til Social Foodies produkter og sortimentet skal udvides.

Lækre chokoladebrud. Kilde: Social Foodies.

Flere butikker og klargøring til ekspansion

Fremtiden ser lys ud og forhåbentlig åbner der 1 eller 2 butikker mere til næste år. Samtidig er den helt store opgave der ligger forud at få styr på forretningens processer. Logistik, uddannelse af medarbejdere med mere skal der styr på, som en forberedelse til at udvide til udlandet.

Det sociale ansvar er kommet for at blive

Thors gode råd er klart og tydeligt, at som virksomhed er man nødt til at gøre en forskel, hvis man vil fortsætte med at eksistere:

Hvis man ikke kan gøre noget eller bevise noget, så kommer der nogle andre, der kan. Der vil ske en disruption af virksomheder, der ikke selv gør en samfundsmæssig forskel.

De som ikke har det sociale ansvar i DNA’et, de må opbygge det på en anden måde.  Opbyg en ny afdeling eller et nyt koncept.

Tusind tak, Thor Thorøe, for at give mig en fantastisk, inspirerende indsigt i dit og Social Foodies’ arbejde. Du er en sand helt for de fattige bønder i Afrika!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *