NGUVU – skaber job til kvinder i Kenya

For et par måneder siden så jeg et opslag på LinkedIn, skrevet af Rune Sandholt, som er stifter af NGUVU. Opslaget var så spændende, at jeg straks valgte at følge Rune. Siden har jeg med glæde læst hans opslag på LinkedIn, som først og fremmest handler om hans arbejde med at skabe job til fattige kvinder i Kenya.

Rune gør virkelig en forskel for kvinderne, og jeg håber, at NGUVU de kommende år får luft under vingerne, så han kan skabe endnu flere arbejdspladser.

Kaffe, kurve og smykker

NGUVU’s arbejde består i øjeblikket af følgende tre projekter/produkter:

Kaffebønner

I samarbejde med en lokal NGO har NGUVU sikret ordentlig løn til ca. 20 kvindelige kaffebønder. Kvinderne tjener ca. 3 gange så meget på deres bønner end tidligere, fordi de mange mellemled er skåret væk. Samtidig får kvinderne kurser i, hvordan de passer og dyrker jorden, så de på lang sigt får en bedre produktion. De modtager også rådgivning ift. sygdom, sundhed og familieplanlægning.

Kaffebønnerne sælger NGUVU til danske virksomheder, som ønsker at tage et socialt ansvar og samtidig få gode bønner til deres kaffemaskiner.

Afrikakurven

Runes idé til Afrikakurven begyndte, da en virksomhed ønskede at købe NGUVU’s kaffe til gaver. Han fandt ud af, at hvis idéen om at sælge firmajulegaver skulle vokse, så skulle gaven indeholde mere end kaffe. Derfor indgik han et samarbejde med 4 andre sociale iværksættere i sit netværk. Afrikakurven består i dag af følgende produkter:

  • Kaffe fra NGUVU i stofposer lavet af kvinder fra Nairobis slum.
  • Gourmetkaffe fra Impact Roaster, der sikrer rent vand til børn i Etiopien.
  • Chokolade fra Social Foodies, som skaber job i Sydafrika.
  • Økologisk vin fra Vin med hjerte, der støtter lokale vinbønder i Sydafrika samt står bag lokale drikkevandsprojekter.
  • Gavekurv fra Hammershus Fairtrade, der er lavet af enlige mødre i Ghana.

Smykker

I et samarbejde med smykkedesigner Helle Vestergaard Poulsen, der står bag brandet ANNI LU, er 5 kvinder fra Afrikas største slum i dag ansat til at lave smykker af lokale perler fra Nairobi.

Rune fortæller mig, at kvinderne før lavede en hel masse tingeltangel. Med nye fremstillingsmetoder og et design, som tager udgangspunkt i den nuværende efterspørgsel, har kvinderne fået adgang til en ordentlig løn. Og interessen for deres smykker er stigende.

Verdensmål, NGUVU bidrager til

Hvorfor NGUVU?

Rune har både arbejdet med CSR i en virksomhed samt i en NGO. Men han oplevede, at det var svært for alvor at løse problemerne direkte. I en tro på at kunne gøre en større forskel, stiftede han derfor sit eget.

“Giv os et job i stedet for penge”, sagde kvinderne i Kenya til Rune under et besøg. Et ønske fra kvinderne, som Rune i dag har realiseret med NGUVU.

Dårlig kaffe og lange kontrakter

Selv om det umiddelbart kan lyde simpelt at sælge kaffe og smykker fra Kenya, så har processen ikke været helt nem. Tilladelser, eksport, og praktiske ting i forbindelse med produktionen har været nogle af udfordringerne.

De to største udfordringer, Rune nævner, er:

  • At selv om mange virksomheder har været interesserede i at købe NGUVU’s kaffebønner, så har flere i første omgang takket nej, fordi de er bundet af lange kontrakter med andre forhandlere.
  • I begyndelsen blev kaffebønnerne ristet i Kenya, men da det tog op til 1,5 måned at få dem til Danmark, smagte kaffen ikke særlig godt, når den endelig blev brygget. I dag bliver kaffen ristet i Danmark, og derfor er smagen blevet meget bedre.

Målet er flere smykker og mere kaffe

Interessen for NGUVU’s smykker vokser – også i udlandet. Derfor håber Rune meget at salget af smykker vil stige, så endnu flere kvinder kan blive ansat.

Rune har også en ambition om at gøre kaffesalget mere uafhængigt af højtider med stort salg af gaver. Salget skal helst foregå hele året rundt.

Start et sted og involver medarbejderne

Runes råd til virksomheder, der ønsker at tage et større socialt ansvar er:

Start et sted, start med noget, der tager udgangspunkt i virksomhedskulturen – i kernen og værdierne. Og husk at inddrage medarbejderne. Tænk i, hvad I som virksomhed kan gøre for omverdenen. Start der, hvor I er, og tag et skridt ad gangen.

Tusind tak til Rune Sandholt for at give mig et spændende indblik i NGUVU’s arbejde. Held og lykke med at sikre endnu flere kvinder i Kenya en lysere fremtid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *