Hvordan kan projekter på skoler og børnehjem skabe værdi for en printervirksomhed?

Hvad kan en lille virksomhed få ud af at samarbejde med skoler, børnehjem og hjemløse? Og hvordan kommer man som lille eller mellemstor virksomhed i gang med at arbejde med CSR?

En tirsdag eftermiddag mødes jeg med Camilla Kornerup for at få hendes gode råd til, hvordan SMV’er kan komme i gang med CSR. Camilla er CSR-rådgiver i Global Impact, hvor hun hjælper virksomheder med at udforme CSR-strategier.

Camilla sammen med to børn fra en skole i Tranquebar, som hun selv samarbejder med.

”Jeg tilbyder at investere de penge mine kunder normalt bruger til velgørenhed, i projekter, der udover at give ROI og god PR, også involverer dem i partnerskaber med NGO’er og institutioner i den tredje verden. På den måde bliver CSR integreret i mine kunders forretning. Resultatet er, at de ikke blot donerer en pose penge, men bruger deres forretning til aktivt at gøre en positiv forskel og skabe impact, hvor de opererer”, forklarer Camilla

Flere kunder takket være arbejdet med CSR

Camilla fortæller om sin kunde ABS UK, en lille engelsk virksomhed med 40 ansatte, som leaser printere. Chefen for virksomheden havde et ønske om at gøre noget mere. Det har ført til nedenstående projekter og resultater.

Det har ABS UK gjort:

  • Hjulpet med byggeprojekt og installation af solceller på børnehjem i Sri Lanka.
  • Hjulpet med bygning af tag over klasselokaler og forebyggelse af oversvømmelser på skole i Indien.
  • Gennemført interne konkurrencer, hvor 5 medarbejdere kunne vinde en uges ophold på Sri Lanka med frivilligt arbejde på børnehjemmet.
  • Igangsat et løbeprojekt i Yorkshire, hvor hver deltagende medarbejder løbetræner med en lokal hjemløs.

Værdier, som CSR-arbejdet har tilført ABS UK:

  • Anerkendelse i form af CSR-priser.
  • Positiv omtale ifm. modtagelse af priserne.
  • Større tilfredshed og sammenhold blandt medarbejderne.
  • Flere kunder, hvoraf nogle har valgt dem pga. deres CSR-profil.

Hvad har børnehjem, skoler og hjemløse med printere at gøre?

For nogle virksomheder er det åbenlyst, hvor de med fordel kan tage socialt ansvar. Fx kan et advokatfirma tilbyde sin hjælp pro bono til udsatte grupper, eller et ingeniørfirma kan tilbyde sin rådgivning gratis i projekter i ulande.

For andre virksomheder ligger det ikke ligetil at sammenkoble sine kerneydelser med CSR. ABS UK valgte i første omgang at målrette indsatsen mod børn og unge, da mange af deres kunder er skoler. Der er altså mange forskellige interesser, der kan spille ind, når man skal finde ud af, hvordan man som virksomhed vil gøre en forskel.

Et skridt af gangen er vejen frem med CSR

Det kan godt virke lidt overvældende og uoverskueligt, når man begynder at kigge på, hvordan man kan arbejde med CSR. Se bare på FN, som har opstillet intet mindre end 17 nye verdensmål samt 169 delmål for en global bæredygtig udvikling.

Som Dansk Erhverv skriver på deres hjemmeside om ’ansvarlighed’, så bliver en virksomhed ikke 100 % ansvarlig fra dag 1. Det handler om at tage små skridt og løbende anerkende alle de skridt, man tager. Camilla forklarer, at man skal se CSR som en rejse, hvor man netop tager ét ansvarligt skridt ad gangen.

3 gode råd til virksomheder, der vil i gang med at gøre en forskel:

  • Find ud af inden for hvilket område, I kan og har lyst til at tage et ansvar. Lad jer fx inspirere af FN’s 17 verdensmål.
  • Inddrag medarbejderne og indtænk CSR i virksomhedens strategi og forretningsplan.
  • Begynd med små skridt og tænk arbejdet med at gøre en forskel som en spændende rejse.

Læs mere om ABS UK’s projekter

Har du andre gode råd til små og mellemstore virksomheder, der vil i gang med at gøre en forskel? Skriv dem nedenfor i kommentarfeltet eller kontakt mig pr. mail.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *