Goodwings – hotelbooking, der gør en forskel

For godt et år siden opdagede jeg Goodwings, og jeg fulgte spændt med i lancering af deres hotelportal. En portal, hvor man samtidig med at booke hotel, kan støtte en NGO med at gøre en forskel. Desuden var jeg ret begejstret for deres event i sommer. Her inviterede de erhvervsledere og NGO-partnere til kapsejlads, hvor de hver især skulle vælge, hvilket verdensmål de ville sejle for.

Goodwings er en helt unik hotelportal, der har valgt at droppe det traditionelle markedsføringsbudget og i stedet for bruge pengene på at støtte en række NGO’er. Dvs. at for hver booking, giver Goodwings halvdelen af sin kommission til projekter, der bidrager til et eller flere af FN’s 17 verdensmål. I stedet for almindelig markedsføring, er det NGO’erne, der skal hjælpe med at udbrede kendskabet til Goodwings til virksomheder og privatpersoner.

Hotelbranchen har brug for en revolution

I følge Christian Møller-Holst, CEO og medstifter af Goodwings, er væksten i hotelbranchen meget stor. Ca. 10 % om året. Og branchen efterlader store aftryk, fx i forhold til CO2, miljøbelastning og arbejdstagerforhold. Rejsebranchen beskæftiger hver 10. eller 11. medarbejder i verden.

Da branchen ikke har vist initiativ til at gøre noget selv, har de to partnere Christian Møller-Holst & Christian Honoré derfor besluttet at gøre noget.

En stigning på 15-20 % hver måned

Og man må sige, at det går godt for Goodwings. I løbet af det første år, som portalen har eksisteret, er 230 virksomheder blevet kunder hos dem. Og tallet stiger hele tiden.

Også privatpersoner kan booke hotel via Goodwings. Det har jeg fx selv lige gjort, og det var meget nemt. Det seje var, at jeg efter gennemførsel af bookingen kunne vælge, hvilken NGO-partner, der skulle have min donation.

 

Goodwings bidrager til partnerskaber

Da hele Goodwings forretningsmodel er bygget op om partnerskaber, er det også primært det 17. verdensmål, de bidrager til. Og så er det de mange NGO-partnere, der bidrager til alle de andre verdensmål.

Gør I andet for at bidrage end at donere?

“Det gør vi i den grad”, er svaret fra Christian, “vi har et enormt stærkt team af engagerede mennesker.” 

De har bl.a. indført følgende tiltag på arbejdspladsen:

  • Fokus på cykling til møder i byen.
  • Initiativ til sortering af affald, takket være Head of Operations, Tommy Dotti.
  • CO2-neutral hjemmeside.
  • Fokus på godt arbejdsmiljø, fx dialogworkshops hver 2.-3. måned, hvor emner som uforudsigelighed, mobning, social støtte m.fl. tages op ved hjælp af trivselskompasset.
  • Sund mad. Da de ikke har egen kantine, har de i stedet for screenet markedet for lokale take-aways. Her er de bl.a. begejstrede for Ristet Rug, som laver lækre rugbrødssandwiches.

Kapsejlads frem for konference

Goodwings tænker virkelig ud af boksen. Et eksempel er, da de i sommer afholdt et kapsejlads.

“Vi havde en hel del nye erhvervskunder. De havde brug for at vide mere om Goodwings og om FN’s verdensmål. I stedet for en konference, så lavede vi en kapsejlads.”

I kapsejladsen deltog 100 erhvervsledere. Hver båd skulle forinden vælge, hvilket verdensmål, de ville sejle for. Se hvordan det så ud her:

Udfordring at vælge de rigtige NGO’er

Goodwings nøgleudfordring i øjeblikket er at vælge de rigtige NGO’er som partnere. De får hele tiden henvendelser fra NGO’er fra hele verden. Men det er vigtigt for Goodwings at finde de NGO’er, der er troværdige, og som kan løfte opgaven for dem.

Goodwings går for alvor globalt i 2018

Flere NGO’er som partnere er netop et af målene for det nye år. Her lancerer de en global outreachkampagne, hvor de vil byde mange flere NGO’er velkommen. Selvfølgelig for samtidig at kunne nå mange flere virksomheder og private kunder globalt.

Støtten fra donationerne skal også bredes mere ud i hele verden. I øjeblikket er den mest fokuseret i Afrika og i Nepal. Målet er også at støtte projekter i fx Nord- og Sydamerika.

Kom i gang!

“Det som rigtig mange virksomhedsledere har sagt til os er: “Hvor er det fedt. Nu er vi endelig kommet i gang med at bidrage til verdensmålene”. Det gælder bare om at komme i gang – at komme op på cyklen.”

Det handler om at tage aktion på mange punkter, men først og fremmest er Christians bedste råd til virksomhederne at komme i gang – og selvfølgelig gerne ved at booke hoteller med Goodwings. Som virksomhed modtager man sammen med sine hotelbookinger en gratis impact-rapport. Rapporten fortæller, hvilke positive forandringer, virksomheden har været med til at støtte med sin hotelbooking via Goodwings.

Tusind tak til Christian Møller-Holst for at svare på mine spørgsmål om Goodwings. Jeg er slet ikke i tvivl om, at I nok skal få succes i hele verden.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *