Gardin Lis – fra udviklingsprojekt til grøn omstilling

Første gang jeg stødte på Gardin Lis var på LinkedIn, hvor jeg så et opslag om, hvordan virksomheden takket være ansættelse af en akademiker, havde fordoblet sin omsætning flere år i træk. For det vandt de Akademikerprisen 2017.

Ved nærmere undersøgelse opdagede jeg, at “akademikeren” havde været med til at udvikle et nyt grønt forretningskoncept, og så blev jeg nysgerrig.

Takket være en snak med Brian Sørensen, som i dag er projekt- og udviklingschef i Gardin Lis, har jeg fået et større indblik i, hvordan idéen til det grønne koncept opstod, hvad det går ud på, samt hvad planerne er for fremtiden.

Kilde: Gardin Lis

Helt kort om Gardin Lis

I 1984 gik Lis Bildes drøm om at eje sin egen gardinforrentning i opfyldelse. Med en enorm passion og en kæmpe portion hårdt arbejde, har Gardin Lis vokset sig større og større. Fra at være en lokal forretning, er Gardin Lis i dag landsdækkende og har knap 40 medarbejdere ansat.

Udviklingsprojekt førte til interesse for grøn omstilling

Interessen for at blive grøn opstod på en måde lidt tilfældigt. Via en masse udviklingsprojekter, opstod idéen til Gardin Lease. En ordning der både består af leasing og take-back.

“Da vi begyndte at arbejde med den model, blev vi mere og mere interesserede i take-back delen. Og så kom det hele med at beskæftige sig med cirkulær økonomi og bæredygtighed. Og jo mere vi arbejder med det, jo mere spændende bliver det,” forklarer Brian.

Gardin Lease og genanvendelse

Gardin Lease er et tilbud til virksomheder og offentlige institutioner, som  indeholder følgende tre elementer:

  1. Leasing af gardiner og solafskærmning i en aftalt periode på fx 5-8 år.
  2. Mulighed for vedligeholdelsesaftale.
  3. Tilbud om take-back, som betyder, at Gardin Lis tager gardinerne tilbage ved udløb af leasingperioden for at genanvende materialerne.

Da hele konceptet er meget nyt, er de stadig ved at undersøge mulighederne for genanvendelse nærmere. De kigger i øjeblikket mest på at genanvende til akustikplader og møbelpolstring.

Findelte rester fra gamle gardiner og restprodukter fra systuen er allerede blevet lavet til bløde måtter som indhold i akustikplader. Akustikpladerne testes i øjeblikket to steder på Sjælland.

Indtil videre har de fået 10-11 leasingaftaler på plads – ikke helt så mange, som de havde regnet med. Men de må erkende, at det med leasing er nyt og ukendt inden for branchen.

Her ses indholdet til akustikpladerne af genanvendte gardiner samt de færdige akustikplader. Kilde: Gardin Lis

CSR-handlingsplan under udvikling

Gardin Lis har uden tvivl fået øjnene op for potentialerne ved en grøn omstilling. Det vil kunne differentiere dem fra deres konkurrenter, og samtidig forventer de, at det også vil kunne tiltale den yngre generation af gardinforbrugere. Derfor er de i fuld gang med at udvikle en CSR-handlingsplan.

Noget af det, som Brian har været meget opmærksom på i hele processen er at få involveret alle medarbjderne. Derfor har han lavet en “Great Green Wall” i kantinen. Her hænger bl.a. en masse tanker og spørgsmål. Alle medarbejdere har kunnet byde ind med grønne idéer, som har ført til kåring af “ugens grønne idé.”

Kilde: Gardin Lis

“Nogen synes det er lidt mærkeligt, men der er kommet rigtig mange idéer undervejs. Vi havde en hel dag – den store grøntsagsdag. Her præsenterede vi, hvor langt vi var nået og vi nedsatte en CSR-gruppe,” fortæller Brian.

Verdensmål Gardin Lis har som mål at bidrage til

Opmærksomhed på leverandørers grønne profil

Interessen for den grønne omstilling vokser sig stille og roligt større hos Gardin Lis. Brian fortæller for eksempel, at de i processen er blevet mere nysgerrige på deres leverandørers tanker om miljø.

“Nogen har ikke tænkt en eneste grøn tanke. Andre har tænkt noget mere.”

Heldigvis har deres hovedleverandør, Luxaflex, gjort sig en del tanker om miljø og socialt ansvar.

Svært og tidskrævende

Vejen mod en grøn forretning er bestemt ikke en vej uden bump. Brian nævner specielt 3 udfordringer:

Udviklingen af akustikplader har ikke været nem. Én ting er at få idéen, men det er ikke helt ligefrem at få den realiseret. Godt nok er de kommet langt i udviklingen nu, men der kommer stadig nogle ting, som de ikke lige havde tænkt over. Fx at akustikpladerne også skal brandtestes.

Leasing er ukendt inden for gardinbranchen. Så når de snakker om leasing med kommunerne, så tænker de straks på dårlige historier med printere og kopimaskiner.

Drift i en virksomehed slår alt. Derfor kan det godt være en udfordring at få passet udviklingsopgaverne ind i den daglige drift.

Svanemærkning, nye samarbejder og implementering af CSR-plan

Der venter rigtig mange spændende opgaver for fremtiden i Gardin Lis. De er allerede i gang med at få svanemærket det første gardin. I min samtale med Brian kommer vi også ind på gardiner lavet af genbrugsplast eller udvikling af secondhand-gardiner.

På programmet står også opbygning af et tættere samarbejde med Scandic-hotellerne, fordi hotelkæden allerede har en meget bæredygtig profil.

Sidst men ikke mindst begynder arbejdet med implementering af den udarbejdede CSR-plan.

Fint klip om Gardin Lis, “akademikeren” og den nye idé Gardin Lease fra TV2 Østjylland:

Gå i gang og hav 100 % fokus

Brians gode råd til virksomheder, som endnu ikke arbejder med bæredygtig udvikling:

Jeg synes jo i bund og grund, at alle virksomheder skal gå i gang på en eller anden måde. For dem der ikke gør noget, de taber. Dem der gør noget, vinder. Men det kræver, at man gør sig klar, at det skal have 100 % fokus. Det er ikke noget, man kan gøre halvt eller en gang imellem.

Tusind tak til Brian Sørensen for at åbne op for den utrolig spændende, grønne rejse, Gardin Lis er i gang med. Jeg er simpelthen så spændt på, hvordan det går med alle de nye idéer og ikke mindst CSR-planen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *